vrijdag 24 december 2010

Kipschotel van harige motorrijders


Misschien dat de eerste associatie die je krijgt als je dit leest is: dit wordt kluiven! Misschien wend je je wel huiverend af als oppassend en goed gekapt mens, of misschien port deze titel wel stoffige uithoeken van je fantasie op, en ga je met kloppend hart wat dichter naar de computer. Ik zou dat best eens willen weten ;-)
De ‘Hairy Bikers’ hebben een kookprogramma op de BBC en zijn twee innemende mannen die goed kunnen koken. Maar, zij koken niet voor mietjes die fijnbesnaarde liflafjes appreciëren, zij koken met klonten roomboter en volle room. Je bent gewaarschuwd!
Ik maakte een kipschotel uit hen boek ‘Food tour of Britain’ en paste dit iets aan. Hieronder volgt het resultaat.
Je hebt nodig:
  • 3 à 4 kipfilets, ik gebruikte potenvlees
  • Scheutje olijfolie
  • Klont boter
  • 1 flinke ui in plakken
  • 2 eetlepels bloem
  • 1 lepel mosterd, maar ik gebruikte mosterdpoeder
  • 1 geschilde appel in partjes gesneden
  • 100 gram champignons, is op de foto’s niet te zin want ik wilde niet wéér naar de supermarkt
  • Klein flesje cider
  • 250 ml kippenbouillon 
  • ⅛ slagroom
  • Salie naar smaak
  • 150 à 200 gram geraspte Cheddar kaas

Verwarm de oven voor op 200 graden en bak de kipdelen die je met peper en zout hebt ingewreven, in de olie en boter mooi bruin.
Leg ze in een ovenschaal en zet ze 25 minuten in de oven. 
Doe nog een klont boter in de pan en bak de ui zacht maar niet bruin. Voeg er de bloem en mosterd bij en bak nog even door.

Doe er dan de appel en champignons bij en kook nog een minuutje.

Giet er de bouillon bij en breng aan de kook. Voeg dan de cider toe en laat vijf minuten pruttelen.
Voeg er de room aan toe en de salie en laat weer 5 minuten door pruttelen. Kruid het dan met zout en peper.
Haal de kip uit de oven.
Giet er de saus overheen en bestrooi met de geraspte kaas.
Zet hem vijf minuten onder de grill of net zolang totdat de kaas goed gesmolten is en bubbelend goudgeel is.

1 opmerking:

Caroline Brouwer zei

Het lijkt mij heerlijk. Ik kijk ook wel eens naar hun programma.
Fijne feestdagen, met dat lekkere eten zit het wel goed bij jou!
groeten, Caroline

Related Posts with Thumbnails