zondag 12 december 2010

Finca la Piedra, Garnacha/Syrah 2009, Somontano

Ik hoor het mezelf de laatste tijd nogal eens zeggen,- een zinvol en bevredigend leven leiden. Dat klinkt misschien wat gewichtig, hoewel het toch algemeen beleefd wordt naar ik mag hopen. Ik wil hier niet zwaar op de hand zijn. Daarom stel ik dat een bevredigend leven leiden voor mij ook in houdt regelmatig een glas wijn te drinken! En om het zinvolle erbij te betrekken moest ik daar ook maar eens regelmatig over schrijven. Ik heb niet voor niets SWEN 1 en 2 achter de kiezen. Bovendien oefen ik regelmatig.
In het blad Perswijn is een rubriek met een selectie van de lekkerste wijnen die geproefd zijn in drie prijscategorieën. In de rubriek ‘beste koop’ stond deze keer een wijn die bij de Plus supermarkt te verkrijgen is. Die heb ik gekocht en daar wil ik het over hebben. Het is de Viñas del Vero, Garnacha/Syrah 2009, Somontano. Bij navraag bleek de wijn niet het etiket te hebben dat in Perswijn was afgebeeld maar wel aanwezig. De vermomming heeft mij niet om de tuin kunnen leiden, ik heb hem gevonden en gedronken. Als je de wijn ook wilt kopen kijk dan op de foto die ik genomen heb, die moet je hebben. 
De fles kost € 4,99 en ik heb er van genoten. Niet dat het een complexe wijn is, dat kan ook niet, maar hij schenkt je veel genot voor deze prijs. De wijn is in Spanje gemaakt en komt uit Somontana. Hij is zacht en heeft veel rood fruit, kersen en bessen. Je kunt een klein pepertje proeven wat ik altijd met de Syrah associeer. Met een alcoholpercentage van 13,5% blijft hij voor een Spaanse wijn aan de goede kant van het spectrum. Veel alcohol geeft nogal eens een zoetige impressie en bevordert niet de doordrinkbaarheid. Hij heeft door zijn zuren iets fris over zich. 
Het is geen kleine jongen, deze wijn. Je drinkt hem bij voorkeur met een belegen kaas of met rood vlees/wild. Ik proefde hem met een heel oude brokkelkaas en dat leverde niet de ideale combinatie op. Wel vond ik hem drie dagen na opening lekkerder geworden. 
Toen ik gisteren bij dezelfde Plus een pakje hertenbiefstukjes vond was mijn keus snel gemaakt. Dat moest ik proberen. Het leverde een heerlijke combinatie op. Ik betrapte me erop dat ik het liefst afwisselend een hapje biefstuk en een slokje wijn tot me wilde nemen. Ze werkten zo verrassend op elkaar in dat ik aan het garnituur geheel geen behoefte had.
Misschien is het wel een kerstwijn voor jou. Een goede wijn voor een schappelijke prijs die met een zo’n stukje vlees een waar genot vormt.



Als je een hertenbiefstukje bakt zoals ik heb gedaan, bak hem dan alsjeblieft niet te lang. De juiste cuisson is heel belangrijk. Het sausje maakte ik uit de hand. Biefstuk bakken en uit de pan nemen, afblussen met een scheut wijn, een klein beetje Herbes de Provence erbij, een lepeltje demi-glacepoeder, een scheutje room en op smaak brengen met peper en zout. Je kunt in een royale bui er ook nog een heel klein beetje stroop door doen, maar pas op dan je het dan niet te zoet maakt.

2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Altijd leuk een goede wijn tip!
Ik vind het altijd moeilijk om een goede wijn bij een bepaald gerecht uit te zoeken. Dat is volgens mij toch wel een vak apart!

Theo zei

Het is ook moeilijk Caroline. Als je de perfecte match nastreeft moet je eigenlijk de wijn geproefd hebben en het gekozen recept iets aanpassen aan de wijn. Denk in dit verband bijvoorbeeld aan bepaalde rijpe of frisse tonen in het gerecht benadrukken. Maar dat is wel voor de echte fijnproever. Een verantwoorde wijn spijs combinatie kun je ook wel uit boekjes halen die daarvoor geschreven zijn.

Related Posts with Thumbnails