maandag 4 april 2011

Ciao bella, de smaak van Venetië

Het boek is nu in de boekhandel verkrijgbaar en wel met een slappe kaft of in gebonden uitgave. Omdat mijn moeder het boek niet kon weerstaan kan ik het nu op mijn gemak eens doorkijken.
De foto’s geven het boek een barokke, luxe uitstraling. Het oogt rijk, kleurig en sfeervol. Zij brengen niet alleen de gerechten in beeld maar ook de ambiance van de tafel. Als ik zelf foto’s van gerechten maak dan kies ik er bijna altijd voor het gerecht zélf de hoofdrol te geven. Ik heb dat ooit eens gelezen over een beroepsfotograaf die culinaire opdrachten aanneemt, en het leek me een goed advies. Zonder een oordeel te willen vellen heeft de fotograaf van dit boek, Manos Chatzikonstantis, de andere weg ingeslagen. Hij is zelfs nog een stapje verder gegaan en heeft veel artistieke foto’s van Venetië gebruikt om de stad die in dit kookboek centraal staat, een gezicht te geven. Daar is hij prima in geslaagd.
De recepten in dit boek zijn van de hand van Tessa Kiros. Zij heeft al vier boeken hiervoor geschreven waarvan De smaak van mijn herinnering misschien wel de bekendste is.
Dit boek heeft zij opgedeeld in de volgende hoofdstukken: basisrecepten, Cicchetti, antipasti, zuppa/pasta/gnocchi, risotto, secondi, contorni en dolci.
Per hoofdstuk worden een tien- à twintigtal recepten gegeven die worden ingeleid door een kort woordje vooraf, en verder bestaan uit een ingrediëntenlijst en een stapsgewijze beschrijving van de bereiding.
Ik heb de indruk dat de ingrediënten in het algemeen goed verkrijgbaar zullen zijn en dat het juiste midden is gevonden tussen de schier eindeloze lijst van een haute cuisine gerecht, en de korte opsomming van een Albert Heijn recept. Niet dat elke ingrediëntenlijst voor mij als een waslijst moet ogen. Ik weet ook wel dat een goede Mozzarella en goede tomaten met slechts basilicum een fantastisch gerecht kunnen opleveren. Maar de doorsnee gerechten in dit boek bestaan uit een redelijk aantal ingrediënten.
De beschrijving van de bereiding lijkt me adequaat en is hier en daar aangevuld met kleine raadgevingen. Hij is overzichtelijk en stapsgewijs aangeboden waardoor hij makkelijk wegleest.
Al met al een boek dat door zijn visuele presentatie veel herinneringen aan Venetië bij me naar boven bracht, maar me ook een ander Venetië, een onbekend Venetië liet zien. Het stimuleert tot koken en wekt al bladerende de indruk dat je hier lekker uit zult eten. Alledaagse pot is het niet, en of het nou typisch Venetiaans is vraag ik me af. Maar daar stap ik graag over heen als ik lekker kan eten.

4 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Ik heb het boek meteen gereserveerd in de bibliotheek. Eens kijken of er iets van mijn gading in staat.

Theo zei

Goh Caroline, ik wist niet dat dit boek al in de bibliotheek te huur zou zijn, het ligt nota bene nog in de winkel! Maar het is wel een goed idee van je. Ik loop zelf al twee keer te kijken of het Hummingbird boek al weer binnen gekomen is :-)

Caroline Brouwer zei

Dat Hummingbird boek heb ik zelf ook, erg de moeite waard en niet duur!
Wij hebben in de bieb (ik werk er zelf) de nieuwste boeken hoor, ook die net uit zijn! Alle nieuw aangeschafte kookboeken worden als eerste in mijn postvak gelegd, dus daar bof ik mee! "Ciao bella" hadden wij niet zelf in de collectie, maar heb ik uit een andere bieb laten komen. Misschien ook een idee voor Hummingbird.
groetjes, Caroline

Theo zei

Ik had op je blog al gelezen dat jij het Hummingbird boek ook hebt. Het leek me een goede aanbeveling ;-)
Het boek is om de collectie alleen zeer vaak uitgeleend.
Waarschijnlijk ga ik hem maar eens reserveren. Ik heb jammer genoeg niet zo'n postvakje waar automatisch alle nieuwe kookboeken in terecht komen :-)

Related Posts with Thumbnails