zondag 4 april 2010

Portabella’s uit de oven


Toen ik vrijdag bij de ISPC-Hanos was zag ik deze mooie portabella’s liggen. Op mijn lijstje stond ook nog een knoflookolie die ik wil gebruiken om een heerlijk Thais gerecht van kip met knoflook na te koken, dat ik een week eerder op de Zeedijk in Amsterdam had gegeten. In dit recept komen ze beide samen.

Maak een marinade van: 3 eetlepels knoflookolie, 1 dl rode wijn, 2 eetlepels Cognac en wat peper en zout.
Marineer de portabella’s minstens een uur hierin. Ik heb tussentijds nog twee maal met een eetlepel de paddestoelen besprenkeld.
Hierna gingen ze in een ovenschaal gedurende 11 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven. Twee minuten voor tijd strooi je er nog wat gehakte peterselie over.
In de tussentijd rooster je witte boterhammen.
Leg pas op het laatst een geroosterde boterham op een bord, plaats de portabella hierop en besprenkel het bord met wat kookvocht uit de ovenschaal.

Het is een heerlijk voorgerecht of lunchgerecht met een rijpe smaak en een hoge smaakintensiteit. Een zachte paddestoel met knapperig brood dat moeiteloos de heerlijke jus opneemt. Lekker in de mond.
Drink er een rode wijn bij zou ik zeggen. Misschien een mooie Pinot Noir uit de Bourgogne?

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails