woensdag 6 februari 2013

Spruitjes met ham en sesamzaadjes


Spruitjes… Nederland, een benepen gevoel dat terug gaat naar vroeger. Misschien denk je zelfs wel aan slap gekookte spruitjes met aardappelen en een moeizame spijsvertering. Er hangt nog iets om spruitjes heen dat met de kleinburgerlijkheid van de jaren zestig te maken heeft, Met Reve en zijn boek De avonden.
Maar het kan gelukkig ook anders en ik hoop dat jij andere associaties hebt met spruitjes, al zou ik het stiekem wel leuk vinden als je die connotatie die ik hiervoor schetste, wel kent.
Dit recept komt uit het boek De smaken van de seizoenen, herfst en winter van Gary Rhodes. Ik ben blij dat ik het boek heb en besloot het er eens op te wagen met zijn spruiten. Geen spijt gehad, absoluut niet. Weg vlogen alle benauwde gedachten en ik stond direct weer in 2013 met zijn verruimende culinaire mogelijkheden. 
Maken dus, en genieten. Niet dat het zo’n een overrompelend nieuwe gerecht is, maar het is een bekend ingrediënt dat een subtiele draai heeft gekregen en dat een aangenaam gevoel oplevert.
  • 100 gram gekookte ham, een dikke plak van een ½ cm
  • 500 gram kleine spruiten
  • Zout en vers gemalen peper
  • 1 dessertlepel sesamzaadjes (liefst even geroosterd in een droge koekenpan)
  • 1 eetlepel sesamolie
  • Klontje boter

Snij de ham in blokjes en maak de spruiten schoon.
Kook de spruiten beetgaar en giet ze af.
Giet de sesamolie met wat boter in een pan en warm de ham hierin op. Voeg de droge spruiten hieraan toe en schep om. Voeg peper en zout toe en werk de sesamzaadjes erdoor.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails