dinsdag 26 augustus 2008

Gebakken aardappels met kruiden, knoflook en heel veel smaak!


Zo af en toe wil ik me wel eens te buiten gaan met gebakken aardappels. Dit is dan het aangewezen recept ervoor. Een rijke smaak en veel boter.

Ik schil de aardappelen en snijd ze 1 keer doormidden zodat ze allemaal ongeveer even dik zijn. (Zo’n twee a drie cm.) Ik kook ze dan bijna gaar in een pan water met twee bouillonblokjes. Jawel, twee stuks, het gaat erom smaak aan die aardappels te geven en dan doe ik niet moeilijk. Als ze klaar zijn giet ik ze af en laat ik ze afkoelen waarbij ze hun vocht kwijtraken.


Dan gaat er een flinke kluit boter in de pan, de aardappels gaan er achteraan, en om de boel nog wat op te peppen sla ik wat tenen knoflook (nog uit Frankrijk!) plat en gooi die met een Bourgondisch gebaar in de pan. Heb je nog wat rozemarijn in de tuin dan weet je wel wat je daarmee moet doen: in de pan. Ik was nog in Franse sferen en gebruikte wat Herbes de Provence.


Al dat lekkers geeft zijn smaak af aan de boter, en die trek op zijn beurt weer in de aardappels. Bestrooi met wat zeezout. Maldon is wat mij betreft het beste als je eraan kunt komen.
Dat moet je eens proeven! Zachte aardappels met een bruin korstje dat heerlijk kruidig smaakt. Een beetje machtig maar de zonde meer dan waard.
We aten er trouwens de kip uit de oven bij.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails