donderdag 28 augustus 2008

Taartje met aardbeienbavarois


Ik had nog wat aardbeien staan die voor het weekeinde op moesten. Ik had nog een pot heerlijke aardbeienjam geopend die ik gebruikte voor mijn zelfgebakken brood. Ik heb er nog wat slagroom bijgekocht en ging aan de slag.


Eerst een biscuitdeegje maken.
Klop 2 eiwitten met suiker en een eetlepel water stijf. Een klein beetje zout of citroensap helpt daarbij. Vervolgens gaat er 60 gram suiker beetje bij beetje bij. Als het na een tijdje al kloppende is opgenomen gaan de eierdooiers erdoor heen. Zeef dan 75 gram bloem met een klein beetje bakmeel erboven en meng dit met een spatel door elkaar. Je spreidt het dun uit op de bakplaat en bakt het in een oven van 200 graden ongeveer 12 minuten. Klaar.


Klop 1/8 liter slagroom stijf in een kom.


Pureer 125 gram aardbeien in de keukenmachine. Doe de puree in een kom en voeg 40 gram witte basterdsuiker toe.


Laat 2,5 blaadje gelatine weken in wat water en los ze boven het vuur op in een paar eetlepels water. Voeg dit bij de aardbeienpuree. Als deze wat lobbig gaat worden meng je de slagroom er doorheen.



Nu de taart maken.
Neem een bakvorm van 18 cm en steek daarmee de bodem van de taart uit het biscuitgebak. Bestrijk met wat jam en dek af met de bavarois. Garneer met wat aardbeien, slagroom of chocola, waar je maar zin in hebt.
Laat in de koeling wat opstijven alvorens je heb aansnijdt. Als je een beetje doorwerkt is hij in een half uur gemaakt en dan heb je een heerlijk stuk gebak bij de thee!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails