dinsdag 20 oktober 2009

Eieren Benedict

Heerlijk! Dit was nou een hapje dat ik al heel lang eens wilde maken maar dat er telkens maar niet van kwam. Je kunt het voor bij het ontbijt maken, maar ook voor bij de lunch. Kijk even mee met me.


Koop bij de supermarkt een zakje beschuitbollen en leg er eentje op een bord.


Bak wat ontbijtspek krokant uit en beleg daar die beschuitbol mee.



Pocheer een ei en leg dat op het spek.

Over pocheren kunnen mensen vreselijk ingewikkeld doen maar ik heb gewoon een bodem water in een pan met wat azijn aan de kook gebracht (kleine belletjes) en toen heel voorzichtig, maar in één beweging het ei met een soeplepel erin laten glijden. Twee minuutjes is genoeg.


Maak een hollandaise saus en schep die over het ei heen.

Ook weer zo iets waar mensen opvliegers van kunnen krijgen. Gewoon doen met een no-nonsense aanpak. Ik heb 60 gram boter laten smelten in de magnetron. In een pannetje heb ik een eetlepel citroensap (heb je ook voor het gemak zo’n klein geel plastic flesje?) en een eetlepel witte wijnazijn even op het vuur gezet totdat het begon te pruttelen. Ik heb toen het pannetje even in koud water gedompeld zodat ik het eigeel er bij kon voegen met wat peper en zout. (Je kunt ook een ander pannetje gebruiken maar dan moet je extra afwassen.) Klop dat met een garde goed los en voeg dan een heel klein beetje van de gesmolten boter toe. Blijf kloppen en voeg steeds een heel klein scheutje erbij totdat alle boter opgenomen is. Ik klopte dat overigens in een au-bain-marie pan, een pan boven kokend water dus. Pas op het eind werd de pan zo warm dat de saus begon te binden. Als hij lekker dik en romig is haal je de pan van de warmtebron.

Je kunt de saus best even laten staan en dan pas het ei pocheren, dat heb ik ook gedaan.


Aan tafel neem je een mes en steek je dat heel voorzichtig in de eidooier. Even kijken of hij niet gestold is. En ja hoor, zacht en weldadig baant het geel zich fluweelzacht naar buiten.

En dan moet je jezelf en alle calorieën maar vergeten en gaan eten. Genieten van het zachte broodje, de knapperige stukjes spek die zo lekker zout kunnen smaken, het goudgele eigeel met zijn volle onmiskenbare smaak en die heerlijke, rijke saus hollandaise.

Halverwege heb ik nog overwogen om in te treden bij een Benedictijnerklooster, als ze daar zo eten…



Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails