vrijdag 21 oktober 2011

Jamie’s petit blanquette de poulet a l’estragon



Jamie heeft een eigen magazine en dat gaat over Frankrijk. Ik mocht het even inkijken en maakte voor het afgelopen weekend dit kipgerecht. Het was heerlijk. Een rijke saus, kip die van het bot afviel en veel soorten groenten erin. We aten het met brood en waren helemaal verzadigd.
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 1 kip in stukken gesneden
  • 1 grote winterwortel in stukken
  • 1 stengel bleekselderij (ik nam maar wat meer…)
  • 1 grote gesnipperde ui
  • 150 gram champignons in vieren (in tweeën gaat sneller en is net zo goed!)
  • 50 ml witte wijn (ach kom Jamie, dat is me veel te weinig; wees gul!)
  • 1 bosje tijm (ook zonder suikerbiet heerlijk, zeker vers uit de tuin)
  • 5 laurierblaadjes ( ik opende mijn zakje en rook de Franse markt weer)
  • 500 ml kippenbouillon (blokje misschien…?)
  • 40 gram bloem
  • 40 gram boter
  • Sap van 1 citroen (maar ik had natuurlijk nog limoenen over, werkt ook prima)
  • 220 ml slagroom (een bekertje van 2 dl is ook goed hoor)
  • 2 eierdooiers, geklopt
  • 2 eetlepels gehakte dragon

Bak de stukken kip bruin in de olie en haal ze uit de pan. 
Voeg de groenten toe en bak die vijf minuten, daarna de champignons erbij en nog vijf minuten bakken. Hop de wijn in de pan en flink laten inkoken.
Doe de kip terug in de pan met de kruiden en de bouillon en laat afgedekt een klein uurtje zachtjes trekken. 
Zeef de vaste bestanddelen eruit en breng de kookvloeistof in een pan aan de kook. Meng de boter en bloem door elkaar en voeg dit bij de vloeistof. Roer met een garde tot de saus bindt en laat een minuutje of wat zachtjes pruttelen. Voeg citroensap, zout en peper naar smaak toe. 
Meng de room door de eierdooiers en roer door de saus. Voeg de dragon toe en schenk over het vlees met de groenten.
Tot zover Jamie op zijn Suikerbiets. Ik heb gedroogde dragon genomen en de saus gemaakt in de zelfde pan als waarin ik de kip heb gestoofd. Toen de saus klaar was heb ik de kip met de groenten er weer in gelegd en af laten koelen. Voor het eten heb ik hem heel langzaam weer opgewarmd waarna de smaken goed ingetrokken waren en het vlees super zacht was.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik vind jamies kookkunst ook fantastisch.Niet aleen laat hij je denken dat alles makkelijk te maken is maar heeft ook uitstekende maaltijden.Goede keuze hier.Ziet er erg lekker uit;)

M. van den Bos zei

Hi Theo,

Ik was je blog even uit het oog verloren, maar zie nu via twitter (Eetweters) je berichten verschijnen. Handig! Ziet er lekker uit deze kip.

Groeten,
Martine

Related Posts with Thumbnails