woensdag 1 juni 2011

Agnolotti met aubergine, basilicum, pecorino en ricotta salata

Deze dagen speel ik sonates van Mozart door en kom erachter dat er nog een middendeel bestaat dat ik eigenlijk nooit heb gekend. Ik verbaas me over de complexe eenvoud ervan en associeer het met het schone en het goede in de wereld.
Deze dagen lees ik ook een klein boekje van Marha Nussbaum, Een waardig bestaan, waarin ze op filosofische wijze de rechten van dieren doordenkt. Ik associeer dat met de wat donkere kanten van onze samenleving en met mijn eigen onvermogen om hierin een doordacht standpunt in te nemen. Hoe zit het met vegetarisme, met de visserij, met ganzenlever? Misschien kan ik je binnenkort binnen het kader van dit culinaire blog eens kort verslag doen van haar gedachtengoed.
En deze dagen kook ik Italiaans. Ik zal wel niet de enige zijn, want dat is het thema van de Delicious. Ik associeer dat als het lijfblad met de grootste oplage van kookminnend Nederland. Heimelijk vraag ik me af of de Allerhande van Albert Heijn niet een even grote, of nog grotere, oplage kent. Maar goed, eerst maar eens de ravioli (want dat is mijn alledaags Italiaans voor agnolotti).
Om te beginnen: het is verrukkelijk! Het was een hoop werk, maar was helemaal de moeite waard. Ik heb een aantal dingen van het originele recept veranderd. De vulling heb ik gehalveerd, ik heb bruin brood i.p.v. wit brood gebruikt, en ik had genoeg aan 2 ons pastadeeg. De saus heb ik niet in de oven gemaakt maar in de koekenpan.  De hoeveelheid ging schoon op met de helft van de ravioli. De andere helft van de ravioli ligt in de diepvries en zal het moeten doen met wat gesmolten boter die met salie is geparfumeerd. De keukenmachine heb ik ook gebruikt voor de aubergines. Ik heb er trouwens ook ravioli van gemaakt, dat geeft minder restjes dan met agnolotti. De ricotta salata is hier uiteraard niet verkrijgbaar, maar wat ricotta uit een doosje smaakt ook heerlijk erbij, net als wat geraspte pecorino.
Het originele recept staat in de Delicious, juni 2011. Ik geef je hier een stapsgewijze bereiding met mijn aanpassingen.

Pasta
  • 200 gram Italiaanse bloem
  • 2 eieren
  • Snuf zout
  • Lepeltje olijfolie

Vulling
  • 1 aubergine van 250 gram in plakken van 1 cm
  • 20 gram geraspte pecorino
  • 20 gram ricotta
  • 15 basilicumblaadjes
  • 1 ½ sneden bruin brood dat in de keukenmachine gemalen is
  • Zout en peper

Saus
  • 250 gram kleine tomaatjes
  • Geraspte schil van ¼ citroen
  • 1 theelepel verse tijm uit de kruidentuin
  • 2 tenen fijn gesneden knoflook
  • 75 ml droge witte wijn
  • 60 ml olijfolie
  • Zout en peper

Ricotta, basilicumblaadjes en wat gemalen pecorino 
Maak eerst de pasta. Vorm een deeg van de ingrediënten en rol dat een paar keer door de pastamachine op de eerste stand. (Dat is het kneden.) Rol het dan heel dun uit met de machine tot stand 8, heel dun dus.
Maak de vulling.
Leg de aubergines op de gril en bak ze gaar. 
Maak ze met de messen in de keukenmachine klein.
Maak het brood klein met de messen van de keukenmachine.
Doe alle ingrediënten bij elkaar en voeg zout en peper toe.
Maak de saus.
Doe alle ingrediënten in een koekenpan met de deksel erop en laat een kwartier op middelhoog vuur zacht worden. Haal dan de deksel van de pan en kook de saus nog wat in. Proef en voeg zout en peper naar smaak toe.
Leg de vulling op de pasta en maak er ravioli van. Plak met wat eiwit de lagen aan elkaar vast en zorg ervoor dat er geen lucht in blijft zitten. 

Presenteer als voorgerecht, of als hoofdgerecht met een dubbele portie, en garneer met wat basilicumblaadjes, gemalen pecorino en verse ricotta.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails