dinsdag 18 januari 2011

Forel met amandelen


Ik was in Ouddorp bij de vishandel en zag daar mooie forellen liggen. Ik heb er twee gekocht en besloot tot een makkelijk en bekend recept: forel met amandelen.
De vissen waren al van ingewanden ontdaan en ik sneed er zelf nog de koppen en de staartvinnen van af. Ik heb ze met peper en zout, en wat bloem bestrooid en in ruim boter gebakken. Reken ongeveer zes minuten per kant. 
Toen heb ik de pan af geveegd en weer op het vuur gezet met een klont boter. Hier gingen wat amandelen in (ik bleek per ongeluk gehalveerde amandelen te hebben gekocht maar geschaafde zijn beter). Zodra die wat bruin geworden waren gingen ze over de forel en heb ik de beure noisette op smaak gebracht met wat citroensap. Dat was de begeleidende saus. 
Nou klinkt dat misschien interessant, beure noisette, maar het is eigenlijk niet meer dan gebrande boter. Als je boter op niet te hoog vuur zet dan scheiden de bestanddelen zich en zullen de resten op de bodem langzaam bruin worden. Om het maar eens mooi te zeggen, als de kleur hazelnootbruin is neem je de pan van het vuur en heb je een nootachtig geurende saus die je eventueel nog op smaak kan brengen met zout en citroensap.
De foto ziet er misschien niet zo appetijtelijk uit maar ik verzeker je als je het visje van zijn vel ontdoet komt er prachtig wit visvlees te voorschijn dat makkelijk van de graat te halen is. Heerlijk van smaak en met een redelijk stevige structuur. Mooi in combinatie met de amandelen en de beure noisette. 

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails