maandag 6 oktober 2008

Tagliatelle met coquilles en knoflook-ansjovissaus

Deze keer een recept dat ik zaterdag gemaakt heb. Pasta maak ik zelf en al weer heel wat jaartjes, maar nu had ik zin in iets nieuws. Mijn oog viel op het onderstaande recept waarin 100 gram knoflook verwerkt werd. Toen ik dit las gingen mijn gedachten uit naar kip uit de oven met 40 tenen knoflook. Heerlijk, knoflook verandert van smaak bij verhitting en in dit recept zit geen teen teveel!

Wat heb ik gedaan? Pasta gemaakt en gekookt, twee sausjes gemaakt en coquilles gebakken, that’s all. Na het eten had ik het gevoel dat ik een voedzame, gezonde en smakelijke maaltijd gegeten had.

Voor pasta heb ik een gouden formule. Per persoon: 1 ons pastabloem, 1 ei, 1 scheutje olie en 1 snuf zout. De ervaring leert dat ik begin met 80 a 90 gram bloem als ik het deeg maak want als het deeg te plakkerig wordt kun je makkelijker wat extra bloem toevoegen dan wat extra ei.
Ik kneed dit tot een deeg en haal dit een paar keer door mijn pastamachine. Ik snij het en hang het te drogen op een rekje.

Neem 100 gram gepelde knoflook en zet dit met wat melk op. Als het aan de kook komt gooi je de melk weg (niet de knoflook) en neem je nieuwe koude melk waarmee je de knoflook weer aan de kook brengt. In totaal breng je de knoflook 3 keer aan de kook. Daarna pureer je het met 6 eetlepels olijfolie tot een gladde pasta.

Neem een blikje ansjovisfilet, je hebt er ongeveer 12 nodig, en laat de filets oplossen in een eetlepel heet water. Pureer ook dit met 3 eetlepels olijfolie.

Kook de pasta, beetgaar, en vermeng het met de knoflookpasta. Bak kort net zoveel coquilles als je kunt betalen of als dat je lekker vindt en leg ze op de pasta. Besprenkel dit met de ansjovissaus en maak de schotel af met wat peterselie en of basilicum. Vers geraspte Parmezaanse kaas is hier natuurlijk heerlijk bij.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails