donderdag 24 juli 2008

Daging smoor, de donkere…


Dit is een Indonesisch stoofgerecht van rundvlees dat weer heel anders smaakt dan de rendang die ik hiervoor besproken heb. Het is zoeter en kruidig. Ik neem het meestal als ik ergens uit eten ga en zelf mag uitkiezen hoe mijn nasi-rames eruit ziet.
Er gaan heel wat ingrediënten in zoals je ziet, de smaak is dan ook niet ‘plat’ maar rijk met een zoete boventoon. Ik gebruik daar Javaanse suiker voor, goela djawa, en dat smaakt net wat authentieker dan bruine basterdsuiker. Veel recepten worden bewerkt. Ik doe dat zelf ook, maar de smaak staat dan voorop. Recepten worden ook bewerkt omdat bepaalde ingrediënten niet makkelijk te verkrijgen zijn. Met Indonesische recepten wordt dan vaak tamarinde vervangen door citroensap, rawits en pepers worden vervangen door een schepje sambal en goela djawa door bruine suiker. Het komt de smaak dan niet ten goede, maar er zijn waarschijnlijk wel meer mensen die je recepten maken. Ik vraag je dan ook om maar een keertje naar de toko te gaan en voor een paar euro (meer is het in dit geval niet) de echte, authentieke ingrediënten te kopen. Al die moeite van het boodschappen doen, koken en presenteren is het dat wel waard lijkt me. Bovendien moet je het nog opeten ook!
Ik wil nog een geheim met je delen. Het geheim van ‘de donkere’. Het betreft hier een ingrediënt dat puur Nederlands is en volgens mij amper nog gebruikt wordt na de komst van Nederlands grootste vriend, de Senseo. Alleen oudere mensen kennen het nog. Het is nog wel gewoon te koop in de supermarkt. Zal ik het dan nu maar zeggen… Buisman! Een heel klein lepeltje Buisman in je stoofpot en je krijgt een heel bijzondere noot in je aroma. Wees voorzichtig, een heel klein beetje, want de smaak overheerst zo. Ik gebruik het niet. Ooit heb ik in België bij een ambachtelijke slager een Belgisch stoofpotje meegenomen. Het zag er zo mooi uit, mooie brokken vlees in een donkere saus, het water liep me in de mond. De saus bleek echter op aangelengde koffiedrap te lijken. Nee, voor mij geen Buisman in een stoofpot.

Ingrediënten

Slaolie
500 gram stoofvlees
1 grote gesnipperde ui
3 tenen knoflook
0,5 dl ketjap manis
4 eetlepels Gula Djawa
Ruim nootmuskaat
1 ½ dl water
4,5 kemirinoten uit vijzel
1,5 thl ketoembar
1 thl djinten
1,5 thl 5 spices
1,5 thl kaneel
1 thl tamarinde

Bereidingswijze

Laat in een stoofpan wat olie heet worden en schroei het vlees dicht. Haal het uit de pan en fruit dan de knoflook en ui aan. De andere ingrediënten gaan er vervolgens bij waarbij ik moet vertellen dat ik de kemirinoten eerst in de vijzel fijn gestampt heb. Tenslotte moet je nog wat water toevoegen en gaat het deksel erop. Stoven, lekker lang stoven. Als het vlees helemaal doordrongen is van de smaakbestanddelen en het zacht en mals is geworden laat je het gerecht inkoken tot semi-droog. Alleen de geur al…

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit is zo lekker dagind smoor.
Ik heb het zo gemaakt als hier Boven en lekker hmmmm. bedankt Voor het recept.

Theo zei

Graag gedaan hoor, geniet er maar van!

Inge zei

Deze daging smoor maak ik vaak. Hij is erg lekker!!
Bedankt voor het recept

Related Posts with Thumbnails