dinsdag 4 mei 2010

Varkenspaté met eieren


Het is een leuk vakantiewerkje of misschien iets voor een regenachtig weekeind, zelf paté maken. Vandaag heb ik er eentje gemaakt en hij smaakte heerlijk! Je gelooft het misschien niet, maar het was niet eens zoveel werk. De keukenmachine nam me het meeste uit handen. Eigenlijk kan iedereen dit gerecht wel maken volgens mij, daarom zet ik hem ook op mijn blog. Waarschijnlijk zullen er nog wel meer volgen.

Een echte patévorm heb ik niet maar een broodvorm met een inhoud van 12 dl werkt ook goed.

Dit waren mijn ingrediënten:
200 gram dun gesneden vers vet spek (zonder zwoerd)
3 hard gekookte eieren
250 gram ham
400 gram mager varkensvlees
100 gram vet (rug)spek
2 eetlepels cognac
1 eetlepel melk
1 ei
1 eetlepel citroensap
2 blaadjes geweekte gelatine
zout, peper en nootmuskaat
2 witte boterhammen

Voor het korstdeeg:
200 gram bloem
zout
100 gram koude boter in blokjes
1 ei
1 theelepel citroensap
2 eetlepels ijskoud water

Eerst heb ik het korstdeeg gemaakt. In de kom van de keukenmachine gingen het zout, de bloem en de boter. Met de menghaak binnen korte tijd goed gemengd zodat de boterblokjes ter grootte van een erwt zijn. Toen voegde ik de rest in één keer toe en liet de machine nog even mengen. Met de hand heb ik het tot een bal gekneed, drie keer uitgerold en weer dubbelgevouwen, en een half uur in de koeling laten rusten.

Ik heb vervolgens het vlees in reepjes gesneden en door de vleesmolen gedraaid. Goede tip: draai als laatste de boterhammen mee zodat er geen vleesresten in de molen blijven zitten. Het brood dat als paneermeel in een gehaktbal werkt, moet er toch in en wordt gelijk mooi fijn gemaakt.
Ik heb het vlees in de kom opgevangen en dit met de zelfde menghaak en de andere ingrediënten goed gemengd.
Ik heb het vlees in de koeling gezet en heb het deeg uitgerold zodat ik de vorm ermee kon bekleden. Ik heb wel wat bakpapier op de bodem gelegd en de vorm goed ingevet. Rol gewoon al het deeg uit tot een dunne lap en leg die in de vorm. Snij in de hoeken de overlappende stukken weg plus het gedeelte dat over de rand hangt, Dit gebruik je voor het deksel.
Bekleed het deeg nu op zijn beurt met het dun gesneden spek en laat wat eindjes over de vorm hangen zodat je die later over het vleesmengsel kunt vouwen zodat alles netjes afgesloten wordt.
Vul de vorm voor de helft met het vleesmengsel en zorg ervoor dat er geen luchtbellen ontstaan. De eieren gaan erop en de rest van het vlees. Dek af met de randjes spek.
Rol het resterende deeg uit tot een deksel en maak daar een gaatje van een centimeter in. Bestrijk de bovenkant met wat ei of melk en laat de paté nog een uurtje of wat in de koeling staan.
Verwarm daarna de elektrische oven voor op 200 graden. Bak de paté gedurende een kwartier en verlaag dan de temperatuur naar 160 graden. Oefen dan nog 75 minuten geduld voordat hij uit de oven mag.
Je kunt hem als hij afgekoeld is nog vullen met gelei en dan een dagje laten staan, zodat alle smaken aan elkaar wennen.
Mijn geduld was na 75 minuten op. Nog een dag wachten op mijn eerste paté was mij een te grote bezoeking. Misschien dat het me bij mijn tweede paté lukt!





























Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails