vrijdag 7 mei 2010

Vine, Amsterdam

Na alle feestelijkheden en commotie die zich in onze hoofdstad de afgelopen tijd hebben afgespeeld zijn wij, op een rustige donderdag, daar weer eens op bezoek geweest.

We bezochten bij toeval het museum Het Schip waar je de architectuur van de Amsterdams School letterlijk van binnen en van buiten leert kennen. Na een geanimeerde rondleiding werd het tijd om eens uit te rusten en aan de inwendige mens te denken. Wijnbar Vine bleek op loopafstand en zo kwam het dat ik daar ondanks de vele bezoekjes aan Amsterdam nu toch eindelijk eens terecht ben gekomen.

Dit etablissement is door het blad Perswijn tot wijnbar van het jaar 2010 uit geroepen. Hoewel ik de concurrentie niet bezocht heb, kan ik deze toekenning helemaal onderschrijven. De eerste indruk was gelijk goed. We werden vriendelijk ontvangen in een modern ingerichte zaak en konden op ons gemak eerst eens rondkijken. Er is veel te zien. Een lange wand is helemaal voorzien van flessen. Achterin liggen de flessen in de koeling en kon ik, nieuwsgierig als ik ben, etiketjes kijken. Tot mijn genoegen ontdekte ik een fles van De Kleine Schorre, van Schouwen Druivenland. Een wijnboer die wij vorig najaar bezochten en waar ik een lekkere Auxerrois van gedronken heb. Maar, toen we eenmaal een plekje hadden uitgezocht en een prachtige wijnkaart in handen hadden, ontbrak ook de Petrus niet. Kortom, een zeer uitgebreide kaart die voor ieder wat wils biedt.

Hoewel de kaart het niet vermeldt is het mogelijk een flight (een aantal proefglazen) te nemen voor wie dat wil. Een heerlijk glas wijn kan lang en veel genoegen verschaffen maar ik koos voor het vergelijkend drinken, een flight dus. De sommelier deed een leuk voorstel wat mij echter niet direct in opperste staat van verrukking bracht. Geen nood, het kon ook anders. Ik kreeg drie ruime glazen met interessante wijnen en goede informatie daarbij. Onderweg hadden we al iets gegeten zodat ik niets uit de keuken bestelde, maar wat ik voorbij zag komen leek me zeer de moeite waard.

Bij het afrekenen was er nog alle tijd voor een praatje over hun wijnbewaar/serveersysteem dat op stikstof gebaseerd is.

Toen ik voldaan weer buiten stond bedacht ik dat ik nooit een stamkroeg gehad heb, maar dat dit de mijne zou kunnen zijn!

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails