woensdag 3 november 2010

Indonesisch kipgerecht met knoflook

Met grote blijdschap en vreugde delen wij u mede dat we onze nasi rames hebben uitgebreid met een nieuw kipgerecht. Noem het voor mijn part Theo’s knoflook kip, want het lijkt in de verste verte niet meer op het originele recept waarmee ik begon. 
Als wij Indonesisch eten en ik mijn zelf gemaakte gerechtjes uit de diepvries haal, dan zit daar altijd ajam seraki pedis bij. Maar na jaren van stil genot begon het zachtjes te knagen in mij. Wéér ajam seraki…? Het is wel heel lekker maar toch. Ik ging op zoek naar een ander gerecht met kip maar vond niet snel iets dat me aansprak. Na enig experimenteer ben ik hier op uit gekomen. Dit recept mag blijven en zal ik vaker maken. Nu weet je gelijk het criterium voor recepten die op mijn blog staan. Ik vind de gerechten lekker en wil de recepten bewaren zodat ik ze opnieuw kan maken.



  • 500 gram kippendijvlees zonder bot
  • 2 uien in ringen gesneden
  • 7 tenen knoflook
  • 3 rode pepers
  • Bloem
  • Peper en zout
  • Olie
  • 2 theelepels trassie
  • 2 theelepels ketoembar
  • 7 eetlepels ketjap
  • Citroensap
  • 1 eetlepel goela djawa
  • 1 theelepel sambal
Snij het kippenvlees in kleine stukjes. Kruid het met peper en zout en bestrooi het met meel zodat alles goed onder zit.
Bak het vlees een paar minuten in hete olie. 
Haal het vlees uit de pan en doe de uien erin. Bak ook de trassie mee. Voeg dan de fijn gesneden rode pepers mee en tenslotte de fijngehakte knoflook. Bak nog even en breng dan op smaak met de koriander, de ketjap, sambal en het zout. Voeg een scheutje water toe, breng aan de kook en doe opnieuw het kippenvlees in de pan. Laat dit een half uurtje inkoken tot je een dikke saus hebt en alles zacht en bruin is. Voeg even voor het einde citroensap naar smaak toe.
We vinden het zálig. Ik kan niet anders zeggen. Het is een blijvertje. Hopelijk heb jij er ook veel plezier van.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails