woensdag 11 januari 2012

Scones 2


Al jaren maak ik mijn scones volgens een beproefd recept. Dit tot ieders volle tevredenheid. 
Maar nu! Koopt mijn moeder het boek Home Made, Winter van Yvette van Boven. Een eigenzinnig en interessant kookboek wat me doet afvragen hoe haar eerste boek zou zijn. Laat nou uit dat eerste boek in het radio 1 programma Mangiare haar recept van scones zijn uitgeprobeerd. Dat kon ik me nog herinneren en met enig zoekwerk kwam het volgende recept van het internet. 
Voor 8-10 easy peasy scones
  • 450 g bloem
  • 1 zakje bakpoeder
  • 50 g poedersuiker
  • Snuf zout
  • 125 gram koude boter in blokjes
  • Ca. 150 ml melk of karnemelk
Verwarm de oven voor op 220 °C. Heet dus.
Doe alle ingrediënten, behalve de melk, in een keukenmachine of grote kom. Kneed kort maar goed, tot de boter met de bloem tot grove korrels zijn geworden. In Ierland doen ze dat met twee messen, om de boter niet met de handen warm te maken, maar ik vind dat echt onhandig. Als u het even, hup hup, snel doet gaat het best. Giet de melk erbij en kneed alles tot een samenhangende bal. Misschien heeft u minder melk nodig, maar misschien ook meer.
Bestuif het aanrecht met bloem. Druk de bal deeg uit tot een plak van 2 cm dikte. Steek er de scones uit, met een uitsteekvorm of een glas. Kneed de restjes van het deeg steeds weer uit tot een platte plak van 2 cm en ga zo door tot al het deeg op is. Bestrijk de scones met melk en zet ze op een ingevette bakplaat of een vel bakpapier in de hete oven. Bak ze in ongeveer 15 minuten, afhankelijk van de grootte, goudbruin en gaar.
Ik heb het gemaakt en vond het, net als het proefpanel van het radioprogramma, een heerlijke scone. Het verschil met mijn eerste versie is dat deze wat zachter is, wat broodachtiger. 
Het is wat gemakkelijker te maken en er gaat geen ei in het deeg. Sterker nog, het broodje wordt niet eens met ei bestreken en wordt toch mooi bruin. 
Wedden dat we deze nog vaker gaan maken?!

2 opmerkingen:

Karin zei

Hoi Theo,
Wat leuk de scones van Home Made, ik heb ze ook gemaakt en ook die van Rachel Allen's ‘Bake’. De scones van HM waren beter al vonden wij ze nogal vast en kruimelig. Maar misschien moet dat wel ???
Ik heb ook jou recept uitgeprint en wil die ook gaan testen, ben dus benieuwd.
En dan ook nog die van Holtkamp, weer een heel ander recept nou dan moeten we maar een keuze maken ;-)
Wat leuk trouwens dat je moeder Home Made Winter heeft gekocht, ik heb hem ook maar hij zit nog in het plastic, misschien dat ie dit weekend uit zijn jasje mag ;-)
Home Made heb ik ook na lang twijfelen maar tot nu toe geen spijt, er ook al diverse dingen uitgemaakt en er zullen er nog vele volgen denk ik.

Fijn weekend,

Karin.

PS heb je recept van gister ook uitgeprint en in de map gedaan, lijkt ons ook erg lekker!
Super dat je weer zo lekker op dreef bent!

Theo zei

Hoi Karin,
We hadden ons al eerder afgevraagd wat het goede sconesrecept zou zijn. Ik heb de laatste keer scones in Canterbury gegeten en die vond ik echt niet lekker. Ze waren niet kruimelig en (daardoor) keihard. Nou hoeft dat kruimelige ook niet voor mij, al neigen ze bij mij daar wel wat naar toe. Ik waardeer in een goede scone dat hij krokante randjes heeft, zijn binnenste zeker niet te hard is (maar ook niet te zacht, hij moet wel intact blijven), dat hij een luchtige structuur heeft en gerezen is, en natuurlijk dat de smaak fijn is. Al gaat dat laatste bij mij grotendeels verloren onder een flinke laag jam en slagroom. Daardoor hoeft de scone ook niet zo zoet voor mij te zijn.
Je zult vast veel plezier aan je nieuwe boek beleven. Ik zag er een hoop leuke en inspirerende recepten in staan. Veel plezier ermee!

Related Posts with Thumbnails