vrijdag 13 januari 2012

Klappertaart, ofwel een taartje van jonge kokos


Toen ik een poosje geleden bij de kaakchirurg was geweest heb ik veel plezier gehad van mijn pakje kelapa moedah uit de diepvries. Om de zwelling tegen te gaan heb ik drie dagen lang elk uur tien minuten met dat zakje tegen mijn kin gelopen. En het werkte! Ik kreeg geen/nauwelijks een zwelling maar wel een onbedwingbare trek in klapper! Dus ik ging zoeken naar een lekker recept.
De zoete Indonesische keuken is kleurig, uitgebreid en lekker. Er is zelfs een boekje aan geweid wat ik in huis heb: De zoete Indische keuken, Margriet Kemper en Souw Han Nio.
Uit dit boekje komt het volgende recept.

Klappertaart is een heerlijke, enigszins machtige taart. Er bestaan vele varianten: met of zonder brood, rozijnen, citroen en amandelen. Dit eenvoudige recept doet volgens ons de kokossmaak het meeste recht aan. U kunt eventueel jonge klapper uit blik gebruiken. Neem in dat geval minder suiker en snijd de kokos in smalle reepjes voor het gebruik. De diepvrieskokos verdient echter de voorkeur. 
  • 2 zakjes jonge klapper uit de diepvries (kelapa moedah)
  • ½ eetlepel boter
  • 100 g witbrood zonder korst
  • 1 ½ dl melk
  • 4 eieren
  • 100 g suiker
  • 1 eetlepel vanillesuiker
Laat de kelapa moedah ontdooien en giet het vocht af. Drink het! Smelt de boter en laat deze afkoelen. Week het brood in de melk en wrijf het fijn. Voeg de jonge klapper toe met de losgeklopte eieren, de suiker en de boter. Roer het tot een beslag, dat u overdoet in een ingevette lage bakvorm. Bak de taart in een matig warme oven gedurende circa 1 uur. De klappertaart moet goudgeel van kleur zijn en blijft tamelijk vochtig. Laat de taart enigszins afkoelen alvorens hem te snijden.
Nou, en dat heb ik gedaan. Al heb ik geen vanillesuiker gebruikt maar het merg van een half stokje, en heb ik halve hoeveelheden genomen waarmee ik twee ramequins kon vullen. Omdat ik wat kleinere vompjes had genomen en een halve hoeveelheid heb ik de cake eerst een half uur gebakken op 160 graden. Ze waren nog niet gaar, dus daarna zijn ze nog een kwartier op 180 graden in de oven geweest.Ze kwamen er prima uit, wat vochtig in het midden en goudgeel. Ze smaakten heerlijk al waren ze wel wat machtig. Een volgende keer snij ik de jonge klapper wat kleiner omdat dat wat gemakkelijker eet. Al met al een nét even andere cake die een leuk Indische tintje heeft.

1 opmerking:

Catering Friesland zei

Heerlijk gerecht! Krijg er spontaan zin in.

Related Posts with Thumbnails