donderdag 5 januari 2012

Een malse ham met Coca-Cola saus


Achteraf kan je je nog wel eens verbazen hoe een toevallige samenloop van zaken in je leven snel hun beslag kunnen krijgen. Dat heb ik nu. Verwacht geen hoogdravende verhalen hier van me, ik wil alleen maar zeggen dat ik gisteren een hammetje in de aanbieding kocht met het vage idee daar een saus uit mijn nieuwe boek bij te maken. Later die dag keek ik op de site van het NRC en eindigde bij een bijdrage van Joep Habets over ham ter ere van 125 jaar cola.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en even later was mijn besluit genomen: ik zou mijn hammetje in Cola garen. Al een dag later was het zover en wat een succes! Niet te geloven dat deze frisdrank tot zo’n uitkomst zou leiden. En het is nog zo simpel ook!
Ik had een ham van 518 gram, deed die in een pan met een halve liter Coca-Cola en een geschilde halve ui. Dit mocht 45 minuten zachtjes pruttelen zonder deksel op de pan. Halverwege heb ik het vlees gedraaid en er wat Herbes de Provence bij gedaan, een snufje zout en wat peper. Toen het vlees gaar was is het verpakt in wat alufolie en heb ik het stoofvocht op hoog vuur ingekookt. Daarna heb ik de saus gemonteerd met ijskoude boter en er nog een lepeltje mosterd aan toegevoegd. Af!
Je zou het voor de grap eens moeten proberen. Misschien eens voor gasten maken en dan achteraf pas zeggen wat ze op hun bord hebben. Haal die fles Cola dan maar uit de koeling want ze geloven je vast niet ;-)

5 opmerkingen:

Unknown zei

Tja, die cola. Ik had het al eens ontdekt na het lezen, om zo'n simpel kipfiletje eens een uurtje te marineren in cola. voor je het bakt. Het resultaat was inderdaad een sappig (niet waterig), boterzacht stukje vlees ...

Theo zei

't Is toch wat Paul, ze zeggen dat je met Cola vast geroeste schroeven weer los kunt krijgen, ik maak er een saus mee, en nou zeg jij dat je kip ermee kunt marineren! Het is toch moorddadig spul, die Cola.
En wat dronk je bij dat stukje kip, een glaasje wijn of een glas Cola? :-)

Unknown zei

Eerlijk gezegd staat er altijd een glas ijskoud water naast m'n bordje.
Zelfs als er wijn geschonken zou worden, wil ik water bij de maaltijd ...
[Cola drink ik wel bij 'fastfood' zoals pizza's, hamburgers, etc.]

Caroline Brouwer zei

Nigella heeft ook zo'n soort recept, maar dan met kip, cola en kersen. Moet ook erg lekker zijn.

Theo zei

Ik drink ook altijd graag water bij mijn eten Paul, en wijn natuurlijk. Water is heerlijk neutraal en wijn is, in combinatie met de goede spijs, heerlijk van smaak.

Ik kan me nu best iets voorstellen bij Cola/kip/kersen Caroline. Ga ik nog eens doen.

Related Posts with Thumbnails