zaterdag 21 januari 2012

Worst met knoflook en nootmuskaat van Brandt & Levie


Ik schreef vorige week al hoe enthousiast ik was over Amsterdam-Zuid. We konden er nota bene een hele dag doorbrengen. Begonnen in de Beethovenstraat met Huize van Wely (prachtige chocola en patisserie), gezellig boekenwinkeltje, goede Japans delicatessenzaak (heerlijke sushi!) en natuurlijk Starbucks. 
Dan langs het kolossale beeld Searching for Utopia van Jan Fabre dat nooit nalaat indruk te maken, in tien minuten richting Cornelus Schuytstraat waar je Hackett vindt, Organic Food for You, weer een leuk boekwinkeltje (!), en de onovertroffen Zuidermarkt. 
Hier kocht ik bij Brandt & Levie een worst met knoflook en nootmuskaat. Het was nog moeilijk kiezen want er waren veel aantrekkelijke smaken. Ik proefde de lavendelworst en was meer dan aangenaam verrast. Het was een klein wondertje zoals de lavendelgeur in de mond opbloeit. Bovendien was het goede worst. Niet dat ik mezelf als een zo grote worstkenner beschouw, meestal sla ik het af. Ik moest sterk aan Frankrijk denken waar je op de plaatselijke markt meestal frivool besnorde worstverkopers vindt met een strooien hoedje op. Ze hanteren daarbij vervaarlijk lange messen met een stukje van hun waar erop die ze jouw richting opduwen om te proeven. Dan sla ik dat meestal af omdat ik niet de rest van de markt met een verwrongen gezicht en schele ogen wil lopen om die restjes worst tussen mijn kiezen vandaan te krijgen. Maar hier, op de Zuidermarkt tastte ik toe en smulde, en kocht!
Thuis gekomen realiseerde ik me dat ik best had kunnen vragen hoe lang de worst houdbaar was en hoe ik hem het beste kon bewaren. Ik schreef een e-mail en ontving zowaar een uitgebreid antwoord op maandagochtend. Dat is nou service!
Wat blijkt? De worst is lange tijd houdbaar, zowel in als buiten de koeling. Buiten de koeling kan hij iets indrogen en bewaar je hem koel en donker. In de koeling bewaar je hem niet in plastic ingepakt, anders stikt de worst. Verder is veel licht niet goed want dan kan het vet ranzig worden.
Daar kan ik dus wat mee. 
En of ik wat met die worst kon? Absoluut. Ik sneed een paar plakjes en proefde. Een decente knoflooksmaak, een harmonieuze toets nootmuskaat en een aangename stevigheid in de mond. Smaakvol, niet te zout: een traktatie. Ik kon er niet meer vanaf blijven. 
Vandaag, zaterdag moet ik weer naar Hackett toe, en ga beslist weer naar de markt om een worst te kopen.
Ik kan het je van harte aanraden!

2 opmerkingen:

Uit Paulines keuken zei

Hoi Theo, wat een leuk stukje. Ik ga zeker een x naar de Zuidernarkt. Heb ook al contact met hun gehad om de worst op te nemen in het assortiment. Leuk dat je er zo enthousiast over bent.

Fijne zaterdag

Groetjes Pauline

Theo zei

Als dat loont zou ik de worst zeker in mijn assortiment opnemen Pauline. Hij is goed, smakelijk, Nederlands, houdbaar en bekend. Wat wil je nog meer.

Related Posts with Thumbnails