maandag 9 januari 2012

Pittige tahoe


Wat ik nou zo jammer vind is dat je bij ons geen tempe kunt kopen in de supermarkt. Tahoe wel, maar dat gebruik ik niet zo vaak. 
Nou zijn we zo gewoon om met enige regelmaat een zelf gemaakte nasi rames te eten. Daartoe duik ik in de diepvries en kies dan wat bakjes met verschillende gerechten uit. Edoch, vroeg of laat komt daar een einde aan. Er was geen tempe meer. 
Om toch nog iets extra’s op ons bordje te krijgen ging ik op het internet op zoek naar een tahoe recept. Zo vond ik bij de Kook o theek een recept wat ik al doende heb aangepast. 
Het leverde een pittig en smakelijk tahoegerecht op dat we met plezier vaker zullen eten.
Snij twee blokken tahoe in wat grotere dobbelstenen en bak ze mooi bruin in wat olie.
Snij twee middelgrote uien in kleine stukjes en bak die samen met een goede schep knoflook/gemberpasta in de olie.
Voeg er dan aan toe:
1 theelepel laos
1 theelepel djahe
2 theelepels koenjit
1 theelepel ketoembar
½ theelepel djinten
2 flinke lepels sambal
2 lepels vloeibare goela djawa
2 eetlepels ketjap
2 eetlepels azijn
En wat zout
Bak een minuutje en voeg er dan een scheut water aan toe. Laat dit alles zonder deksel nog doorsudderen totdat het water weer verdampt is en alle smaken goed zijn ontwikkeld en ingetrokken.

Geen opmerkingen:

Related Posts with Thumbnails