woensdag 25 januari 2012

Chocolademousse van Cristophe Felder



Ik was zo gelukkig met kerstmis het boek Patisserie van Christophe Felder van mijn moeder te krijgen. Een fantastisch boek, ik kan het niet anders zeggen. Er staat ook een recept in van chocolademousse. Dit recept onderscheidt zich van dat van Cees Helder omdat hier geslagen eiwit in verwerkt wordt. Dat eiwit is ook nog eens geslagen met suiker, waardoor je een stevige en glanzende merengue krijgt. Een merengue door de chocolademassa te vouwen geeft een ander resultaat dan een geslagen eiwit. Ik was benieuwd. 
Het resultaat was luchtig, zoals ik al verwacht had, zeer rijk van smaak en machtig zoals het hoort te zijn. (Nou had ik de halve hoeveelheid gemaakt en twee eierdooiers in plaats van één gebruikt.) 
Hij was goddelijk, verleidelijk, bevredigend en liet me verdoofd achter. Mijn wereld was na het eten ervan, gekrompen tot de afmetingen van mijn mond en moest langzaam weer groeien tot de normale proporties. Dat was een zeer aangename ervaring,- zachtjes weer vanuit een donkerbruine pasteuze ervaring op aarde komen.
Chocolade, het kan mij spontaan in extase brengen, in een spirituele staat van bewustzijn die anderen waarschijnlijk als meditatie bestempelen. 
Deze mousse had dat ook in zich. Dus als je wat moeite hebt met lange grijze wintermaanden, wees stoutmoedig. Maakt hem! Sluit je op in volstrekte eenzaamheid en eet hem. Of zet hem na de maaltijd op tafel, zonder iets te zeggen, als niemand het verwacht. Schep in stilte op en ga eten. Kijk als je bij machte bent even naar de overkant om een blik op te vangen. Als je klaar bent laat je de tafel voor wat hij is en kruip je met zijn allen, of met zijn tweeën bij elkaar op de bank, en ervaart de vrede en voldoening die een goede chocolademousse kan geven. 
Punt.
  • 1 dl slagroom
  • 250 gram pure chocolade
  • 6 eiwitten
  • Zout
  • 40 gram fijne kristalsuiker
  • 2 eierdooiers
Zet alle ingrediënten klaar.
Schenk de slagroom in een steelpan en breng hem aan de kook. Hak ondertussen de chocolade fijn en doe de stukjes in een kom.
Schenk de hete slagroom erover. Laat de chocolade even smelten en roer dan alles met een garde door elkaar.
U moet een ganache met een gladde, glanzende textuur krijgen.
Doe de eiwitten in een kom, voeg wat zout toe en klop ze stijf met een garde.
Voeg zodra ze stijf beginnen te worden geleidelijk de fijne kristalsuiker toe. (De eiwitten mogen niet te stijf geklopt worden.)
Voeg de eidooiers aan de ganache toe.
Schenk de chocoladeroom over het geklopte eiwit en schep dan alles goed door elkaar met een rubberen spatel.
Het eiwit moet goed opgenomen worden.
Neem een spuitzak (of gewoon een lepel) en vul de kleine glaasjes met de mousse.
Zet ze tenminste 1 uur in de koelkast voor u ze serveert.
Tip: u kunt ter variatie wat kant-en-klare karamel-saus over de mousse schenken of er wat gekneusd korianderzaad over strooien.

5 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij gek bent op chocolademousse;-) Het ziet er ook heerlijk uit en de foto is ook erg mooi, groeten, Caroline

Liesbeth zei

Het ziet er verrukkelijk uit. Wie weet maak ik hem wel eens.
Mijn mannen zijn gek op chocolademousse hier.

Unknown zei

De eierdooiers ook eerst door de ganache roeren of kloppen?

Theo zei

Ik ben dol op chocolademousse. Ik zou het dagelijks kunnen eten, maar dat doe ik maar niet.
Ik heb het recept letterlijk overgenomen uit het boek. Zelf heb ik de volgorde aangehouden die hier gegeven wordt zodat de chocolademassa wat kon afkoelen voordat ik de eierdooiers er goed doorheen mengde.

Tonia zei

Absoluut een heerlijke chocolademousse. Een perfect recept. Ik vond deze mousse lekkerder dan die uit De Banketbakker.
groeten,
Tonia

Related Posts with Thumbnails