vrijdag 11 maart 2011

Bretonse appeltaart van Holtkamp, goddelijk!


Wat ben ik een gelukkig mens met het boek De banketbakker. Dat ben ik trouwens ook met de bakvorm van Dille en Kamille. Ik heb hem nu al een aantal keren gebruikt en hij bevalt nog prima. Ik snij gewoon met het mes over de bodem en je ziet er niet eens wat van. Dat zou ik dus nooit en te nimmer doen met een vorm van achttien euro die ik bij Duikelman zag liggen. Samen vormen ze een ideale combinatie voor mij.

Deze taart maakte mijn hele weekeind goed. Echt, hij is zo lekker! Hij moet wat langer in de oven en daardoor heb je een korstje, zo knapperig en krokant, dat je je vingers erbij af likt. En de onderkant is ook heerlijk. Doordat er amandelspijs (ja, amandelspijs! Hiep-hiep-hieperdepiep!) in verwerkt is blijft ook de deegbodem knapperig. Bovendien geeft het zo iets smeuïgs aan de taart. En dan die vanille die je erin doet! Oh jubel! Ik heb goede stokjes gekocht uit Madagaskar, en alleen de lucht al als hij in de oven staat. Ik kreeg de neiging om allerlei mensen uit te nodigen en deze taart dan te gaan bakken. 
We hebben hem gegeten toen hij nog iets warm was. Mijn spijsverteringssysteem dankt god op zijn blote knieën dat niet alle taartjes zo lekker zijn. 
Hier wat foto’s van mijn bescheiden baksel:

Hier zie je de meester zelf aan het werk. Kijk en geniet, maak hem en geniet.

5 opmerkingen:

Simones Kitchen zei

Er gaat toch niks boven een goede appeltaart maar kan het dat de foto's missen?

Theo zei

OHOO!! Je hebt helemaal gelijk. Soms moet ik mijn computer herstarten voordat ik mijn foto's terug kan vinden om te publiceren. Ik was het helemaal vergeten.
Bedankt voor je reactie.

Caroline Brouwer zei

Aha, daar zijn de foto's, ik miste ze ook al.
Het ziet er weer heerlijk uit! Jij hebt wat lekkers bij de koffie dit weekend. groetjes, Caroline

Gerry- Gewoon Lekker Gewoon zei

Ik krijg acuut zin, terwijl ik normaal alleen een pure Hollandse appeltaart wil. Ik neem aan dat het een kartelvorm met losse bodem is? Gr. Gerry
Ps wat een lief filmpje, ik wil ook zo'n opa (en al dat lekkers)

Theo zei

Ja hoor Gerry, het is vorm van 20 cm doorsnee en met losse bodem, die ik bij Dille en Kamille gekocht heb.
Succes ermee!

Related Posts with Thumbnails