zondag 24 oktober 2010

Amsterdam culinair

Vrijdag zijn we in Amsterdam geweest, wij, met ons tweeën, en mijn nieuwe iPhone. Ik heb daar een ‘app’ op zitten die Everytrail heet. Als je die app activeert dan houdt hij precies bij welke route je afgelegd hebt. Dat werkte. Je kunt zelfs de foto’s koppelen aan de route die je gelopen hebt zodat iedereen ze kan zien. Dat werkte niet.
Daarom nog heel ouderwets losse foto’s op mijn blog, maar wel een route voor wie eens wil weten waar al die adresjes zitten.
Op Amsterdam noord kun je nog gratis parkeren. Je loopt in tien minuten naar het pontje dat dag en nacht voor niets de passagiers overzet. Daar staat de oliebollenkraam weer. Als ze vers zijn en goed gebakken vind ik ze heerlijk.

We liepen de Zeedijk op om bij New King te lunchen. Dat is heerlijk maar je moet wel een beetje mikken. Om twaalf uur opent hij de deuren en om kwart over twaalf lijkt de boel al vol te zitten. We namen een mixed dim sum schotel met Chinese thee. Dat laatste is gratis, de schotel kost 13,50 euro. Ik geniet van al die verschillende smaken en bereidingswijzen. Een beter begin kon ik me niet wensen.





Trouwens, even terug zit op nummer 43 een heel leuk theewinkeltje, je kunt er wat eten en drinken maar ook goede thee kopen. Het zit op een leuke locatie.



De Thaise snackbar is altijd vol. Mensen wachten buiten totdat ze aan hele kleine tafeltjes kunnen gaan zitten in een heel kleine ruimte, maar het is er lekker! Ik kan het je aanbevelen als je eens in de buurt bent.










Ik ging ook nog even naar binnen bij deze Chinese zaak. Ik kon me herinneren dat ze daar heel goedkope Japanse gietijzeren theepotten verkopen. Ik heb daar zo’n haat-liefde verhouding mee. Ik wil al jaren zo’n pot maar als ik er eentje in handen heb denk ik aan mijn volle keukenkastjes en vraag me af waarom ik toch in godsnaam…
Deze keer was niet anders. Een mooi klein potje met twee gietijzeren theekommetjes voor 44 euro. Je kon nog kiezen ook. Ik bedacht deze keer dat het veel te zwaar zou zijn om nog door heel Amsterdam  te sjouwen. Volgende keer koop ik er eentje.

Boekwinkels, ik kan er niet aan voorbij. Waarom een boekwinkel bij een rondje Amsterdam culinair staat? Omdat ze er kookboeken verkopen. Ze hebben best een aardige verzameling maar ik kwam met een ander boek naar buiten, De grote zaal van Jacoba van Velde. Ik pakte het boek op en las de eerste zin. Ik ben altijd benieuwd naar de eerste zin als ik een boek in handen heb. Ik bladerde er doorheen en bleef gebiologeerd lezen. Indringend. Ik verheug me erop.






Eén boekwinkel is geen boekwinkel dus gingen we ook nog naar Scheltema, het boekenparadijs van Amsterdam, al kom ik ook graag bij Atheneum & Polak want die is nog zo ouderwets knus ingericht met trappetjes en kamertjes. Maar goed, bij Scheltema kun je even uitrusten bij Bagels en Beans waar ik een ‘Geen stress’ tot me nam. Een drankje van sinaasappelsap, wortel, gember en een shot Royal Jelly. Lekker, maar ik was vooral benieuwd naar de Royal Jelly. Die was vooral zoet, honigachtig. 

We hebben uiteraard nog veel meer gedaan maar één adres wil ik toch nog noemen. Bij toeval liepen we door de Haarlemmerstraat en zagen daar een klein zaakje dat door veel toeristen nieuwsgierig werd bekeken. Ze verkochten er traditionele stampotten. Simpel maar goed. Je krijgt er maatwerk, wordt vriendelijk bediend en eet er lekker. 


Ik bewaar goede herinneringen aan het moment dat we ‘s avonds in het donker naar binnen gingen, ontspannen wat keuvelden en door het raam naar buiten staarden waar de kerstverlichting zachtjes in de wind heen en weer ging. De eigenaar zwaaide nog vanuit de deur toen we al weer op straat stonden.


Daar kom je toch weer terug? 
Ik wel. 
I ♥ Amsterdam!

2 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Dat boekje van Jacoba van Velde "De grote zaal" is het boekje dat je gratis krijgt bij de Bibliotheek (moet je wel lid zijn natuurlijk), in het kader van de actie: "Nederland leest", van 22 okt. - 19 nov.
Leuk verhaal over je bezoek aan Amsterdam. Als ik Amsterdam bezoek heb ik altijd het idee dat ik in het "buitenland" ben :-)
groeten, Caroline

Theo zei

Het is een mooi gebonden boek met leeslint. Ik betaalde er 10 euro voor en vond dat beslist niet te duur. 't komt waarschijnlijk door de grote oplage. Leuk dat je het kent.

Related Posts with Thumbnails