zondag 31 oktober 2010

Vijgen op bladerdeeg

Vrijdag was ik bij een Turkse winkel op zoek naar kweeperen. Die waren er volop en dus stond ik weer helemaal gelukkig te vonken op de Turkse stoep. Bovendien zag ik mooie vijgen liggen die me hoopvol aankeken. Er zijn op het eiland waar ik woon geen exotische winkels dus als ik eens bij de Turk ben grijp ik mijn kans. Ik zocht een paar mooie vijgen uit en moest iets bedenken. Zaterdag was het zover. Ik combineerde ze met een potje vijgenconfiture die ik nog uit Frankrijk had staan en bladerdeeg. Heel simpel maar o zo lekker! Een beetje knapperig bladerdeeg met een zoete jam erop en de vijgen die warm en zacht geworden zijn maar toch hier en daar een beetje beet geven. 

Ontdooi 3 plakjes bladerdeeg.
Bestrijk ze met wat vijgenconfiture en beleg dit met heel dun gesneden plakjes vijg. 
Kwast wat gesmolten boter over de vijgen en bestrooi met een klein beetje suiker.

Verwarm de oven voor op 200 graden en bak ze een kwartier.


5 opmerkingen:

Karin zei

Hallo Theo,
Mmmmmm wat zien de vijgen er heerlijk uit en ook de appeltaart van gister. Ik zie de vijgen ook wel bij de Toko, mijn lievelings winkel alles zo super vers maar altijd denk ik wat moet ik er mee dus dit is weer een leuk ideetje.
En de appeltaart, vandaag een appel plaatkoek met havermout en noten gemaakt, het lijkt wel beton maar oh wat is het toch heerlijk. Om nog even terug te komen op het Amsterdam avontuur, het liep een beetje tegen, vriendin was niet lekker dus we zijn alleen naar Marqt en even vlug naar Duikelman geweest (helaas) en toen weer naar huis. We stonden in een parkeergarage nou dat laat je de volgende keer ook wel voor twee uurtjes 15 euro !! Maar goed dat we niet te lang zijn gebleven. Mijn vraag is waar hadden jullie geparkeerd, want we gaan zeker nog een keer, en voor die 15 euro kunnen we ook even een koppie doen, vind ik een veel betere besteding. Alvast bedankt, groet,Karin.

Theo zei

Ha die Karin, ik wist dat het duur was te parkeren in Amsterdam maar dat het zó duur was...
Neem volgende keer de rondweg en kies afslag 116, na een paar minuutjes kies je A-dam noord en probeer dan de auto bijvoorbeeld op de Ranonkelkade te zetten. Daar lukt het mij altijd en het kost niets. Je loopt in 11 minuten naar de pont toe die dag en nacht, ook voor niets, gaat. Om de paar minuten als ik het goed heb. Dan heb je nog een leuk boottochtje en sta je ook in CS want de aanlegplaats is gelijk erachter. Kijk anders even op Google maps, dan zie je wat ik bedoel
Het klinkt wel intrigerend een heerlijke plaatkoek als beton. :-)

Anoniem zei

Dag Theo,

Volg je blog al enige tijd met veel plezier. Je vijgentaartjes wilde ik als dessert voor een etentje maken volgend weekend (herfstthema). De jam/ confiture heb ik al gekocht, maar opeens zie ik nergens meer verse vijgen. Zelfs niet op de Rotterdamse markt! Heb je misschien een tip welk ander fruit lekker op je taartje is?

Groet Manja

Theo zei

Hoi Manja, leuk dat je mijn blog volgt en zelfs iets wilt maken. Ik moest wel even nadenken over je vraag. Je hebt de vijgenjam al (ik schreef per ongeluk het Franse woord confiture maar bedoelde natuurlijk gewoon jam), en daarom zocht ik iets dat goed combineert met vijg. Je zou eens kunnen proberen partjes sinaasappel te gebruiken. Snij ze eerst uit hun vliesje en leg ze mooi achter elkaar. Ikzelf zou waarschijnlijk eerder een grapefruit kiezen, het bittertje zou het best eens goed kunnen doen met de zoete jam. Cranberries zouden ook een mooie combinatie kunnen opleveren. Misschien moet je ze eerst licht kneuzen voordat je ze in de oven zet. Ik weet niet hoe ze na een kwartier uit de oven komen. Eerst voor de zekerheid maar eens proberen zou ik zeggen.
Een ander ideetje: probeer eens een guave (http://nl.wikipedia.org/wiki/Guave). Dat is wel zo leuk om te presenteren, een beetje exotisch en niet zo alledaags.
Ik hoop dat je hier een beetje mee uit de voeten kunt. Laat je nog even weten wat het geworden is, en of het een succes was? Ik ben wel benieuwd!

Anoniem zei

Hoi Theo,

Dank voor reactie. Ik houd hoop op vijgen. Ga deze week de natuurwinkel langs, hopelijk hebben die wel. Zou zo'n mooi toetje zijn na mijn herfst / wildmenu.

Gr Manja

Related Posts with Thumbnails