maandag 4 oktober 2010

Dessert van merengue, slagroom en kastanjepuree


Je hebt ze vast al gezien, de kastanjebomen die steeds dunner in het blad komen en nu warm bruin verkleuren. Bij ons in het dorp lopen mensen in het gras te zoeken naar kastanjes en sommige kinderen proberen met een tak of een bal de ‘bijna rijpe’ naar beneden te krijgen. Ik heb er ook al heel wat geraapt. In de loop der tijd ben ik steeds meer oog gaan krijgen voor, en mee gaan doen met de rituelen die bij een bepaald seizoen horen. Het lijkt wel of ik zo wat meer vat op het verglijden van de tijd kan krijgen.
De komst van de herfst met zijn glanzend gladde kastanjes was de inspiratie voor dit recept. De laatste keer dat ik in Frankrijk was heb ik twee blikjes kastanjepuree meegenomen, Crème de marrons de l’Ardèche, vanillée. Ze waren een beetje uit het zicht geraakt maar met de inspiratie kwam gelukkig ook de herinnering weer terug. 
Het is een heel klein nagerechtje geworden wat je eventueel ook als een pré-dessert zou kunnen serveren. Ik ben er danig mee in mijn sas! Maak het niet te groot zou ik zeggen, want het is nogal machtig. 
Klop 1 eiwit op en voeg er als het stijf wordt in drie keer 35 gram poedersuiker en 35 gram kristalsuiker aan toe (zie tip). Blijf kloppen tot alle suiker is opgenomen. Gebruik dan een spuitzak om met dit mengsel kleine bergjes op wat bakpapier te spuiten, en bak dit minstens een uur in de oven die je op 100 graden hebt ingesteld. Dit kan eigenlijk niet mislukken.
Sla wat slagroom stijf en voeg naar smaak suiker toe.
Neem een glaasje en verkruimel de merengue grof op de bodem.
Doe hier wat slagroom op (met een spuitzak) zodat het glas tot ongeveer ¾ is gevuld.
Neem een spuitzak met een kartelmond en vul die met de kastanjepuree en spuit een mooie rozet op de slagroom.
Print recept.
Eigenlijk is het heel simpel maar erg lekker. Je hebt twee zalvende crèmes met verschillende smaken in je mond die mooi met elkaar harmoniëren. Gelukkig heb je de brosse merengue erbij, die alleen al om deze eigenschap in het glaasje hoort. Het is een heel gelukkige combinatie. 
Je zou ook van de merengue een nestje kunnen spuiten wat je vult met de room en de crème. 
Als je maar één spuitzak hebt is het misschien handig eens wat van die plastic wegwerp zakken te kopen. Je kunt dan eerst de slagroom opspuiten en gelijk daarna de crème. 
Ik assembleer dit gerecht op het laatst omdat de merengue zo bros mogelijk moet blijven, en omdat er een kleine kans is dat de crème schuin over de slagroom wegzakt. 
Aan 1 eiwit heb je meer dan genoeg om zes glaasjes mee te vullen. Een ⅛ slagroom is ook voldoende en mijn blikje kastanjepuree heeft een inhoud van 250 gram. Dat is wel de hoeveelheid die ik voor vier glaasjes nodig heb.
Als jouw kastanjepuree wat te droog is en je wilt hem smeuïger krijgen meng er dan wat boter op kamertemperatuur doorheen. Een lepeltje rum erdoor is trouwens ook geen gek idee.
Wil je kastanjepuree via het internet kopen klik dan hier.

5 opmerkingen:

Caroline Brouwer zei

Het ziet er schitterend uit! (mooi foto ook!)
Ik heb alleen nog nooit kastanjepuree in de supermarkt gezien. Ik zal eens kijken of de Sligro het heeft, want dit lijkt mij erg lekker.

Theo zei

Fijn te horen Caroline! Ik let er zelf ook nooit op, of ik hier in Nederland kastanjepuree kan krijgen. De Sligro of de Hanos/ISPC zou best eens kunnen. Ik laat het je nog wel weten als ik iets gevonden heb.

Caroline Brouwer zei

Dankjewel voor de tip, Theo.

Caroline Brouwer zei

Net bij ons in de AH XL geweest en je gelooft het niet; ze hadden puree de marrons.( het laatste blikje op de site die jij als link hebt)en voor €2,99! Dus ik ga je recept binnenkort proberen, je hoort het.
groeten, Caroline

Anoniem zei

klinkt niet vies. echter twee soorten kastanjes, tamme en wilde/paardenkastanje. de laatste is niet eetbaar maar staat wel op de foto!

Related Posts with Thumbnails